Hyra studentlägenhet

Grundkrav för studentlägenhet

  • Du är minst 18 år.
  • Du är antagen för studier vid Mittuniversitetet, eftergymnasial utbildning och komvux.
  • Du har ingen störning eller skuld till tidigare hyresvärd.
  • Du har inga betalningsanmärkningar, skuld hos kronofogden eller till annan hyresvärd.
  • Ansökningar från studerande på SFI tas för tillfället inte emot. 
  • I slutet av varje termin ska hyresgästen lämna in ett intyg på avklarade studier. Studerande på Mittuniversitetet behöver skicka in sitt studieresultat på minst 10 högskolepoäng. Eftergymnasial utbildning behöver visa upp ett intyg.
  • Vi tillåter ej rökning inomhus.

Bra att veta: Boende har rätt att bo kvar 1 år efter att ha avslutat sina studier.
Två gånger per år gör Sidsjö Fastigheter studiekontroller, i slutet av varje termin. Om hyresgästen inte uppfyller kravet för att hyra studentlägenhet säger Sidsjö Fastigheter upp kontraktet.

Söka lägenhet

Alla studentlägenheter publiceras under Lediga studentlägenheter. För studentlägenheten gäller först till kvarn, vilket innebär att den som först anmäler intresse på en lägenhet och är godkänd enligt ovan får hyra den aktuella lägenheten. Kontakta oss vid intresse att hyra studentlägenhet: info@sidsjofastigheter.se / telefon: 060-785 85 24

Krav på hemförsäkring
Som hyresgäst hos oss måste du ha en hemförsäkring. I ditt eget hem ska du självklart känna dig säker. Men det finns mycket som kan hända som inte du rår över. Exempelvis inbrott, brand och vattenskada. Därför har vi uppmanar vi alla våra hyresgäster att teckna en bra hemförsäkring. Vill du jämföra olika hemförsäkringar kan du besöka konsumentservice.se/hemforsakring/

Hyran
El, vatten, värme, tv (grundutbud) och internet (2 mb/s) ingår i hyran.
Vi tillämpar 12-månaders hyra. Hyran betalas alltid i förskott. Vi vet att det ibland kan ta tid att få studiemedel från CSN. Om detta händer och du får svårt att betala hyran i tid så måste du genast kontakta oss. 

Uppsägning
Uppsägningstiden för en studentlägenhet är tre månader. Om du ska fortsätta ditt påbörjade program på annan ort eller ska ut på praktik gäller 1 månads uppsägning. Uppsägning av lägenhettavtalet kan ske tidigast till det månadsskifte som inträffar närmast efter 3 månader från uppsägning. Hyrestiden är maximalt sex år. 

Felanmälan
Felanmälan gör du lättast via Hogia eller genom att fylla i formuläret på hemsidan eller ringa 060-15 26 15 (dygnet runt, efter kontorstid kopplas telefonen till PEMA Vakt). Är det akut måste du ringa!

Du kan även besöka oss på Paviljongvägen 17, 1 trapp upp. Öppet vardagar 08-12, 13-16, dag före helgdag stänger vi 14.00.

Akuta, livshotande situationer tex. brand eller olycksfall ringer du SOS: 112

Övrigt

  • Lägenheterna är utrustad med kokvrå eller pentry.
  • El, vatten, värme, tv (grundutbud) och internet (2 mb/s) ingår i hyran. TV från Comhem ingår (grundutbud). Vill man ha mer utbud beställer man detta själv med Comhem.
  • Tvättstugan finns på Teaterstigen 5, du bokar den med nyckelbrickan.
    7 tvättpass under en 30 dagar period rullande ingår.
    Ni boka kan en grupp eller boka grupperna båda samtidigt  = 2 pass dras.
    Bokad tid gäller som öppning av dörren.
    Påbörjat pass som ej är avbokat räknas som pass oavsett om ni tvättar eller ej.
    Påbörjat pass kan ej bokas av.
    Tvätt och sköljmedel ingår i tvättning och doseras av maskinen.
    Var noga att städa efter dig. 
  • Förrådet finns i källaren och korridoren. Samma nyckel som går till din lägenhet passar till hänglåset.
  • Soprum finns på Teaterstigen 5.
  • Cykelrum finns i källaren.
  • Internet
    Du beställer internet genom att kontakta Servanet på telefon 0200-120 035 eller info@servanet.se. Det tar ca 5 arbetsdagar innan uppkopplingen fungerar. Det ingår 2 mb/s, vill du har utökat internet beställer du detta själv.
  • Parkeringsplats med motorvärmare finns att hyra för de boende. Besöksparkeringen är endast för besökande. Vi genomför löpande kontroller av parkerade fordon. Du får ett parkeringstillstånd av oss när du hyr en plats. (Ni som ej fått ett tillstånd än kommer att få ett inom kort) Hyra: 300:-/mån, 3 mån uppsägningstid.
  • Brandlarm
    Alla fastigheter är utrustade med branddäckare. Om brandlarmet ljuder måste ni ringa 060-15 26 15, är det efter kontorstid kopplas växeln till PEMA Vakt automatiskt. Ni kan även ringa PEMA Vakt direkt när det går larm efter kontorstid: 070-347 00 89. Ser du att det brinner, vid akut fara, ringer du SOS på 112.
  • Rökning är ej tillåten i fastigheterna samt utanför entréer.
  • Flyttanmälan
    När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag.  Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).
    Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt, i trapphuset eller på din ytterdörr.

Möbeluthyrning

Nordmiljö hyr ut möbler till studenter. Du kan hyra ett helt möblemang eller enstaka möbler till din bostad via dem. För mer information se http://www.northfurniture.n.nu/

Inbjudan till Hogia Star, webbavier & felanmälan

Vi har skickat en inbjudan till boende att registrera sig på Hogia Star där du kan göra felanmälan och se dina webbavier. Du måste ha lämnat en mejladress till oss för att kunna registrera dig där.

Comhems grundutbud: